Care sunt principalii lianti folositi pentru realizarea de drumuri?

Zi de zi se fac asfaltari in Bucuresti , iar acest lucru este cat se poate de normal pentru o metropola in care isi traiesc viata cel putin 2 milioane de oameni. Problema apare in momentul in care se analizeaza calitatea asfaltului folosit. Din pacate, rareori se tine de volumul de trafic si de conditiile de exploatare, folosindu-se aproape de fiecare data asfalt de proasta calitate care in doar cativa ani ajunge sa cedeze.

Asfaltarea ar trebui sa se faca foarte atent si doar cu materiale de buna calitate. Chiar daca ideea de calitate costa, aceasta poate da un randament maxim pe termen lung.

In compozitia asfaltului intra o multime de elemente (lianti, agregate, beton asfaltic, etc) Desi majoritatea oamenilor acorda atentie maxima materialelor folosite pentru imbracaminti, liantii sunt si ei foarte importanti

Care sunt liantii folositi cel mai des pentru lucrari de drumuri?

Liantii sunt materialele care ajuta la legarea altor materiale intre ele. Acestia pot fi de mai multe feluri :

  1. Lianti minerali. Acestia se intaresc in timp, formand impreuna cu apa o forma vasco-plastica. Liantii minerali pot fi hidraulici ( ciment) sau nehidraulici ( ipsos si var)
  2. Lianti puzzolanici. Pot fi de mai multe feluri. Cei la adesea se foloseste cenusa de termocentrala, zgura de furnal inalt sau tuful vulcanic. In combinatie cu var sau ciment, acesti lianti stabilizeaza agregatele. Marele lor avantaj este costul redus.
  3. Lianti sub forma de hidrocarbonati. Cel mai adesea se folosesc acesti lianti, mai exact bitumul. Bitumul poate fi natural sau distilat din titei si este prezent in lucrarile de constructii, in lucrarile de reparatii ale drumurilor sau in lucrarile pentru protectie. Pe langa bitum mai era folosit si gudronul, care esteobtinut prin distilarea huilei. Din cauza faptului ca este destul de toxic, gudronul nu mai este folosit.
  4. Lianti mixti. Sunt lianti obtinuti prin combinarea cimentului cu emulsii bituminoase. In functie de compozitie, rezultatul poate fi un asfalt rezistent la variatiile de temperatura si foarte stabil.

Este foarte important sa se aleaga atat liantii, cat si agregatele de calitate foarte buna, deoarece orice drum, mai ales cele din Bucuresti, este foarte solicitat si trebuie sa faca fata acestor solicitari ani de zile.